Slovenská pedagogická knižnica na 22. októbra 2018 vyhlásila 14. ročník celoslovenského projektu Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice. Projekt sa uskutočňuje každoročne štvrtý októbrový pondelok pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc. Do vyhláseného projektu sa zapojila aj naša školská knižnica v spolupráci s koordinátorom čitateľskej gramotnosti a učiteľmi slovenského jazyka a literatúry. Tohoročná téma bola: „Skutočné knižnice – skutočné vzdelávanie: 100 rokov od vzniku Česko-Slovenska.“
Počas pondelkového predpoludnia boli naši žiaci rozdelení do štyroch skupín. Postupne navštevovali jednotlivé stanovištia v triedach a v telocvični, kde boli pre nich pripravené rôzne zaujímavosti.
V triede 1. a 2. ročníka sa dozvedeli, že si pripomíname 100 rokov od vzniku Česko-Slovenska. Pozreli si krátky film venovaný spomienke na 1. Československú republiku a na Milana Rastislava Štefánika. Páčil sa im aj nemý film spred 100 rokov. Spoločne sme sa porozprávali o knihách, ako vzniká kniha, ako sa o knihy staráme, kde si ich môžeme kúpiť alebo požičať a kde je školská knižnica. Pomocníček Knihovníček si pripravil pre žiakov aj hádanky, kreslené rozprávky a pesničky. Potom si žiaci pozreli vystavené knižky a záložky do kníh. Vystavené záložky vytvorili naši žiaci v rámci projektu „Záložka do knihy spája školy: Rozprávky, bájky, povesti a príbehy nepoznajú hranice.“
Záložky do kníh si vymeníme s partnerskou Spojenou školou – ŠZŠI v Trnave.
V triede prípravného ročníka ožili bábky. Prišiel nás navštíviť Hugo, trpaslík, ktorý pricestoval z Rozprávkova. Hugo poznal množstvo príbehov a jeden nám vyrozprával. Bol to príbeh o Maruške a havkovi Lapajkovi. Neskôr si spolu so žiakmi zaspieval a zatancoval.
Žiaci siedmeho ročníka sa na podujatie Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice pripravovali už vopred. Rozhodli sa totiž, že si nacvičia divadlo. Na hodinách výtvarnej výchovy si namaľovali kulisy a nakreslili hlavné postavy rozprávky od A. S. Puškina O rybárovi a rybke. Na hodinách čítania si usilovne čítali texty rozprávky a jednotlivých postáv, aby im všetci, aj tí najmenší kamaráti z našej školy, prváci a deti zo ŠMŠ, dobre rozumeli. Divadlo odohrali v telocvični, kde si museli vopred pripraviť kulisy a všetky rekvizity. Diváci boli rozdelení do štyroch skupín, preto mali siedmaci so svojim divadelným predstavením okrem premiéry aj tri reprízy. Herci boli za svoj výkon ocenení veľkým potleskom od pozorných divákov. Siedmaci pochopili, že príprava a realizácia divadla je náročná, ale veľmi zaujímavá a obohacujúca práca. Hneď v deň odohrania divadla spoločne rozmýšľali nad tým, aké rozprávky, bájky či povesti si prečítajú, aby si mohli nacvičiť nové divadelné predstavenie.
Naši žiaci II. stupňa tento deň strávili netradične v Štátnom archíve v Bytči, kde im riaditeľka PhDr. Jana Kurucárová pútavým rozprávaním priblížila historické udalosti, ktoré vznik Československej republikysprevádzali. Návšteva v archíve všetkých žiakov veľmi zaujala. Pútavé rozprávanie približujúce obdobie vzniku Česko – Slovenska, spôsob života ľudí tohto obdobia, ako aj rôzne životné osudy bytčianskych rodákov žiaci pozorne počúvali, veľa sa pýtali, čítali a s úctou sa dotýkali historických dokumentov. Na záver sme spoločne na základe videného, počutéhoa zmyslami vnímaného dedičstva našich predkov diskutovali o udalostiach pamätného roku 1918 a porovnávali sme ich so súčasným životom bratských národov Slovákov a Čechov.
Mgr. Eva Kováčiková, Mgr. Magdaléna Tóthová