Školská knižnica v spolupráci s koordinátorom čitateľskej gramotnosti a učiteľmi slovenského jazyka a literatúry sa zapojila do 12. ročníka celoslovenského projektu „Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“, ktorý bol organizovaný pri príležitosti Medzinárodného dňa školských knižníc 24. októbra 2016.
Naši žiaci a pedagogickí zamestnanci školy sa tiež o 9,00 hodine zúčastnili podujatia spoločné čítanie rozprávky, ktoré organizovalo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR...
Pondelkové predpoludnie v jednotlivých triedach našej školy bolo venované knihám, čitateľskej gramotnosti a vzájomnému učeniu sa žiakov vo dvojiciach alebo v malých skupinách.
Žiaci v prípravnom ročníku ešte nevedia čítať, a preto si zavolali na pomoc rodičov. Rodičia boli ústretoví, prišli všetci. Každý rodič sedel pri svojom dieťati a spolu vytvorili dvojice. Jednotlivé dvojice mali pred sebou knižku Zajačia chalúpka, ktorá je veľmi pekne ilustrovaná. Rodičia mali rozdelené úlohy. Jeden čítal rozprávača, druhý líšku, ďalší čítal zajaca, ostatní psov, vlka, medveďa a kohúta. Úlohou detí bolo aktívne počúvať a pomocou otázok porozprávať, o čom im rodičia čítali. Žiaci počúvali dej rozprávky a zároveň podľa obrázkov v knižke sledovali, čo čítajú ich rodičia. Po prečítaní rozprávky boli rodičia zvedaví, či si ich deti zapamätali, čo im čítali. Žiaci čiastočne odpovedali na otázky rodičov. Aktivita bola zameraná na predčitateľskú gramotnosť, na aktívne počúvanie a porozumenie prečítaného príbehu. Po odchode rodičov sme si rozprávku spoločne zopakovali a zdramatizovali. Deťom sa vyučovanie s rodičmi páčilo.
Žiakov 1. a 2. ročníka navštívili žiaci 5. ročníka. Starší žiaci si pre nich pripravili Hru na Ruženku,
ktorú im najskôr prečítali, lebo mladší žiaci ešte nevedia čítať. Nakoniec si hru spoločne zahrali,
zaspievali a zatancovali. Deťom sa takáto hodina plná zážitkov veľmi páčila.
Žiaci tretieho ročníka a žiaci s poruchami autistického spektra zdramatizovali príbeh o Červenej čiapočke. Využili pritom kostýmové čiapky, maňušky i paraván. Rozprávkový príbeh ich veľmi zaujal a na hodinách výtvarnej výchovy nakreslili krásne ilustrácie.
Žiaci triedy B2 navštívili svojich kamarátov v triede B1. Prečítali im z knižky rozprávku O repke. Žiaci so zatajeným dychom pozorne počúvali svojich starších kamarátov, ako dokážu spájať hlásky do slabík, slov a viet. Veľkú radosť mali z toho, že rozprávku si spoločne zahrali a tak na chvíľu sa mohli preniesť do sveta rozprávky. Na záver si repku nakreslili. Každý podľa svojej fantázie obrázok vyfarbil. Hodina bola veľmi obohacujúca a zábavná. Mladší žiaci sa už teraz tešia, že raz aj oni si prečítajú rozprávkovú knižku tak, ako ich starší kamaráti.
Starší spolužiaci čítajú mladším spolužiakom – v tomto duchu sa niesla hodina čítania v spojenej triede štvrtákov a šiestakov. Šiestaci si pre svojich mladších spolužiakov pripravili na čítanie zdramatizovanú bájku od Ezopa - Hostina. V tejto bájke vystupujú zvieratá - bocian a líška a samozrejme sa k sebe správajú ako ľudia. Nemajú nás len pobaviť, ale aj poučiť.
Na pomoc šiestakom prišla naša pani upratovačka Evka, ktorá si sadla k nim do lavice a vyskúšala si rolu rozprávača. Nezabudla priniesť aj rekvizity – obrus, tanier a krčah. Štvrtáci sa stali aktívnymi poslucháčmi, prežívali pocity bociana a líšky. Po prečítaní bájky sa porozprávali o poučení, ktoré z bájky vyplýva. Bájka sa im tak zapáčila, že si ju zahrali podľa toho, ako si ju zapamätali.
Na záver sa žiaci celej triedy stali ilustrátormi a každý z nich nakreslil ilustráciu k prečítanej bájke. Pani upratovačka Evka v závere vyhodnotila žiacke ilustrácie a spoločne sme sa porozprávali o našich dojmoch z takejto netradičnej hodiny slovenského jazyka a literatúry.
Aj v ôsmej triede bola netradičná hodina čítania. Pani učiteľku vystriedala mama jedného zo žiakov. Aj ona, ako každá správna mama vie, že deti sa rady hrajú, vymýšľajú a o všeličom rozprávajú. Niektoré z nich sa rady vracajú vo svojich predstavách do tajomnej minulosti, skúmajú a objavujú. Preto sa rozhodla, že im prečíta miestnu povesť, ktorá sa viaže k histórii zámku nášho mesta a to povesť O bytčianskom drakovi. Mária Ďuríčková hovorila, že povesť je citový dejepis. My sme si najskôr porozprávali o histórii a živote na zámku, ale aj o živote chudobných ľudí. Po prečítaní povesti sme si porozprávali o tom, čo je v nej skutočné a čo vymyslené. Žiakom sa páčilo najmä to, že v obci Peklina, ktorú poznajú, tečie potok s názvom Čertov potok a ryba z neho vyrástla na draka. V závere hodiny sme si všetci spoločne pozreli historické fotografie zámku. Z pôvodného inventáru pochádzajúceho z roku 1627 sme sa dozvedeli, aký nábytok sa nachádzal v jednotlivých miestnostiach Bytčianskeho zámku. Myslím si, že takouto zábavnou formou práce sme podporili u žiakov dobrý a trvalý vzťah k čítaniu povestí a poznávaniu histórie svojho mesta.
Žiaci spojenej triedy 5. a 7. ročníka privítali na hodine čítania a literatúry pána školníka, ktorý však nie je obyčajný školník. Je veľmi zručný, pretože opraví všetko, čo mu príde pod ruky. Má stále dobrú náladu a nikdy sa nenahnevá na žiakov, aj keď niečo pokazia alebo rozbijú. Okrem toho je aj vášnivý poľovník, ktorý miluje hory a lesy so všetkými zvieratami, ktoré v nich žijú.
Na začiatku vyučovacej hodiny mu žiaci prečítali príbeh o prefíkaných vranách z knihy Ruda Morica Z poľovníckej kapsy. Boli zvedaví, či spisovateľ naozaj napísal pravdu o tom, že vrany sú inteligentné zvieratá. Ujo Robo, ako nášho pána školníka žiaci volajú, im tvrdenia Ruda Morica potvrdil. Porozprával im rôzne príbehy, ktoré v lese zažil a poukazoval svoje trofeje. Okrem trofejí priniesol aj vábničku na srnca, ktorú si žiaci vyskúšali. Vysvetlil im, že poľovník nie je žiadny pytliak, musí dodržiavať prísne zásady a pravidlá. Ako dôkaz si žiaci prečítali záznamy v jeho povolenke na poľovačku, do ktorej si musí presne zaznačiť čo, kedy, kde ulovil a ešte mnohé iné údaje. Dobre si poprezerali aj jeho poľovnícky preukaz.
Žiaci rozhovoru s ujom Robom venovali okrem vyučovacej hodiny aj celú prestávku a dohodli sa s ním, že mu ešte niekedy prečítajú ďalšie príbehy z kníh o prírode. Už teraz sa tešia, ako sa o ich pravdivosti s ujom Robom, najlepším školníkom a poľovníkom, akého doteraz stretli, budú môcť opäť porozprávať.
Deviataci sa veľmi čudovali, keď na hodinu čítania prišla do triedy vedúca školskej jedálne. Mysleli si, že pani Sedliačková prišla riešiť niečo ohľadne obedov. Aké bolo ich prekvapenie, keď si sadla do lavice a oznámila, že budeme mať čítaco-variacu hodinu.
Pani učiteľka oboznámila žiakov s témou, cieľom a významom projektu „Najzaujímavejšie podujatie školskej knižnice“. Potom už odovzdala slovo vedúcej školskej jedálne, ktorá porozprávala žiakom o práci kuchárov a kuchárok, o vedomostiach a zručnostiach, ktoré musia ovládať. Medzi ich vedomosti patrí aj znalosť receptov, podľa ktorých pripravujú rôzne dobroty (a tým myslela aj špenát!). Recepty poznajú naspamäť, kuchárske knihy už nepotrebujú, prenechali ich deťom, žiakom a „dospelým nekuchárom“, ktorých baví varenie, alebo variť jednoducho musia. Aj toto je dôležité – „musia“. Naše pani kuchárky varia radi, s láskou a na jedle, ktoré pripravia, to je aj cítiť. Varia chutne, zdravo a ešte sú aj usmiate. Aj deviataci varia – v školskej cvičnej kuchynke sa učia všetko potrebné okolo kuchyne a varenia, a okrem iného, používajú aj kuchárske knihy. Tieto sme využili aj na dnešnej netradičnej hodine. Úloha bola jednoduchá – každý žiak si vybral z kuchárskej knihy recept, ktorý mu najviac „chutí“ a prečítal ho ostatným v triede. Potom sa pokúsi čo najpresnejšie porozprávať pani vedúcej, čo si z receptu zapamätal – čo ide variť, aké suroviny bude potrebovať a aký zvolí postup. Dnešná ponuka bola: Hríbová polievka, Zimná zeleninová polievka, Pikantné špagety, Vanilkový puding s ovocím a Višňový koláč.
Žiaci sa najskôr hanbili čítať a rozprávať pred pani Sedliačkovou, no postupne sa osmelili a zažili sme veľmi príjemnú hodinu. Aj sme sa nasmiali, keď niektorí uvarili puding bez pudingu a višňový koláč podávali surový. Pani vedúca všetkých pochválila, dovolila im pri varení ešte občas nazrieť do kuchárskych kníh a sľúbila, že sa ešte niekedy zastaví – ale už na hodine varenia J.
Deti zo Školského klubu detí a školského internátu navštívili mestskú knižnicu v Bytči pri príležitosti Spoločné čítanie rozprávky.
Mestská knižnica v Bytči poskytuje nielen informácie prostredníctvom knižnično-informačných fondov, ale vytvára rôzne kultúrno-vzdelávacie aktivity na podporu čitateľských záujmov a zmysluplné využívanie voľného času detí.
Pre nás a naše deti si vedúca knižnice pani Raždíková pri príležitosti Roku čitateľskej gramotnosti pripravila bohatý program. Porozprávali sme sa o fungovaní Mestskej knižnice, o výpožičkovom poriadku , rozdelení resp. zadelení kníh do kategórií. Počas prehliadky knižnice si deti mohli knihy prelistovať, niektorí žiaci si knižky aj vypožičali.
Samozrejme, že nechýbalo zážitkové čítanie s využitím netradičných foriem. Po zaujímavom čítaní si deti vyfarbili vopred pripravené obrázky viazané na čítaný príbeh. Naša čitateľská hodinka strávená v knižnici napomohla pri rozvoji a vzdelávaní detí a súčasne prispela k zvýšeniu záujmu o čítanie, k zlepšeniu čitateľskej gramotnosti, k zefektívneniu vyučovania, rozvíjaniu tvorivosti a komunikačných zručností.
Tak ako nám povedala vedúca knižnice pani Raždíková, naše knihy, aj keď ich pomaly nahrádzajú elektronické média, budú stále prínosom pre všetkých, ktorí ich čítajú. Predstavivosť a fantázia, ktoré vzniknú pri čítaní publikácii sú prínosom pre každého, kto ich užíva.
Mgr. Eva Kováčiková