sol22Jedným z cieľov vyučovania vlastivedy v 6. ročníku ŠZŠ A variant, je pestovať u žiakov hlboký vzťah k prírode, k tvorbe a ochrane životného prostredia v prospech človeka. Žiaci prostredníctvom multimédií, prezentácií, zaujímavým rozprávaním či pokusom získavajú poznatky o prírode a spoločnosti. Naši šiestaci si pomocou laboratórnej práce osvojili pojem „kryštalizácia“ na jednoduchom pokuse s nasýteným roztokom kuchynskej soli. Ale aby bol pokus ešte zaujímavejší, vyrobili si prostredníctvom neho ozdoby a srdiečka s kryštálikmi soli. Postup bol naozaj jednoduchý a šiestaci ho hravo zvládli. Na začiatku experimentovania si pripravili poriadne nasýtený slaný roztok. Do hrnca naliali vodu a keď začala vrieť, nasypali do nej soľ. Tú sypali dovtedy, kým sa vo vode rozpúšťala. Potom si z chlpatých drôtikov vyrobili rôzne ozdoby. Tie upevnili na špajdľu a vložili do sklenených pohárov. Poháre zaliali slaným roztokom. Ozdoby nechali vo vode dva dni. Po tomto čase vodu vyliali a nechali vyschnúť. Na ozdobách sa im vytvorili krásne kryštáliky soli. Druhý pokus bol o niečo jednoduchší. Žiaci si vystrihli z farebného papiera srdiečka, ktoré položili na dno sklenených misiek. Srdiečka zaliali slaným roztokom a nechali na teplom mieste 48 hodín odpariť. Aj na srdiečkach mohli pozorovať voľným okom ale aj mikroskopom krásne kryštáliky soli. A že je soľ nad zlato, sa zhodli všetci šiestaci jednohlasne pri počúvaní známej rozprávky. Rozmýšľali pri tom, ktoré jedlá pripravíme aj bez soli a na prípravu ktorých jedál je soľ nevyhnutná.

Mgr. Júlia Moravíková